Vijf vragen aan Restauratieatelier Marjan de Visser

Marjan de Visser is restaurator van schilderijen en is sinds 1994 met een eigen atelier gevestigd in Den Haag. Ze werkt voor meerdere musea in Nederland die zelf geen restauratieatelier hebben en daarnaast werkt ze ook voor particulieren en bedrijven.


Marjan de Visser - eigen foto

1. Wat doet een schilderijrestaurator precies?
Een schilderijenrestaurator conserveert en restaureert schilderijen op doek, paneel (hout), metaal, zilvertin, en karton die vervaardigd zijn met olieverf, acrylverf, caseïneverf of alkydverf. Ook restaureer ik wandbeschilderingen op stuc, doek en hout. Ik restaureer geen papier, foto, boeken, meubels, metaal.

2. Heeft u een specialisatie binnen de schilderijrestauratie?
Ik ben gespecialiseerd in reinigingstechnieken voor het verwijderen van vernis, reinigen van vernis en voor het reinigen van ongeverniste schilderijen. Daarnaast heb ik veel ervaring opgedaan met structurele en esthetische behandeling van Ploeg Schilderijen uit 1920-1930 waaraan vaak bijenwas is toegevoegd. Ook ben ik gespecialiseerd in de restauratie van CoBrA-schilderijen uit de periode 1945-1965. Het verwijderen van vuil aan de voor- en achterzijde komt het meeste voor.

3. Wat maakt een goede schilderijrestaurator?
Zijn of haar ethische overwegingen, goed contact met de opdrachtgever en kennis van het object dat wordt behandeld. Het is een continu leerproces door workshops, contact met collega’s en samenwerkingsprojecten met restauratoren uit andere disciplines. Als ik een schilderij heb behandeld, heb ik er een band mee gekregen. De mooiste werken zijn de schilderijen waar de opdrachtgever blij mee is na de behandeling.

4. Wat is voor u de meerwaarde van het Restauratoren Register?
Dat onze branche zichtbaar is voor het erfgoedveld en dat men weet dat er kwaliteit geleverd wordt.

5. Wat is voor u het mooiste schilderij ooit gemaakt?
Het mooiste werk is het schilderij waar ik op dat moment als ik ervoor sta van onder de indruk ben, en waarbij ik voel dat het me iets biedt. Dat was bijvoorbeeld Who's Afraid of Red, Yellow and Blue van Barnett Newman toen ik 15 jaar was. Later heb ik nog veelvuldig vol bewondering gehad voor andere schilderijen. Les raboteurs de parquet (De parketschavers) van Gustave Caillebotte is ook fascinerend!


Les raboteurs de parquet (De parketschavers) van Gustave Caillebotte